Pemilihan Strategi


PENJANAAN PELAN STRATEGIK KELAS RANCANGAN KHAS (KRK) (TOWS MATRIK)


                                          DALAMAN                                                                                                                                    



              
                 LUARAN

S-Kekuatan (Strength)

S1   Guru yang berkelayakan dan berpengalaman
S2   Penggunaan buku teks yang khusus
S3   Budaya  kerja yang sistematik mengikut standard yang ditetapkan.
S4   Konsep kekeluargaan dan semangat kerjasama.
S4   Konsep pintu terbuka dan perbincangan.
S5   Keputusan dibuat atas persetujuan ramai.
S6   Kemudahan yang terkini
S7   Murid cemerlang UPSR
S8   Guru-guru yang berpengalaman memberi bimbingan dan nasihat kepada guru-guru baru

W-Kelemahan (Weakness)

W1    Beban kerja yang banyak meliputi kerja-kerja perkeranian, pengurusan dan pembangunan sekolah
W2    Terlalu banyak tugas dan tanggungjawab selain daripada mengajar
W3    P & P masa pertama kadang-kala terganggu kerana perhimpunan
W4    Murid mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan stail pembelajaran kendiri yang diamalkan di sekolah menengah


O-     Peluang (Opportunities)

O1   Sokongan pihak sekolah dalam menjalankan segala aktiviti panitia
O2  Guru-guru berpeluang menghadiri kursus pemantapan p & p di peringkat daerah atau peringkat negeri
O3  Mutu pengajaran guru dapat diperbaiki melalui pemantauan oleh pihak pentadbir


Strategi S-O
1. S1,O1
Guru-guru yang berpengalaman menjalankan program-program yang bermanfaat kepada murid
2. S5, O3
Mutu Pengajaran guru dapat diperbaiki melalui perbincangan dengan pihak pentadbir selepas pemantauan dilakukan.
3. S4, O2
Guru-guru dapat berkongsi pengalaman serta mengadakan kursus dalaman kepada guru-guru lain untuk memperbaiki mutu pengajaran.

Strategi O-W

1. O2, W4
Guru-guru dapat meningkatkan prestasi murid lemah melalui pengetahuan yang diperoleh daripada kursus.

2. O1, W4
Semua murid dapat menikmati kemudahan yang berkaitan dengan p & p contohnya set-set latihan bercetak dengan adanya sokongan dari pihak sekolah.

C-    Ancaman/Cabaran (Threats/Challenge)
T1    Murid sederhana jarang membuat latihan kendiri
T2    Sebilangan besar murid masih tidak dapat menguasai konsep dan kemahiran asas subjek-subjek tertentu
T3    Murid terpengaruh dengan persekitaran sehingga memberi kesan kepada sahsiah dan tumpuan murid kepada akademik

Strategi S-C
1. S8, C2
Guru menggunakan pengetahuan dan pengalaman untuk menarik minat murid untuk memperbaiki prestasi mata pelajaran yang lemah.


Strategi W-C
1. W5, C3
Meningkatkan tumpuan terhadap murid yang mempunyai masalah disiplin dan sahsiah