PENJANAAN PELAN STRATEGIK KELAS RANCANGAN KHAS (KRK) (TOWS MATRIK)
DALAMAN LUARAN | S-Kekuatan (Strength) S1 Guru yang berkelayakan dan berpengalaman S2 Penggunaan buku teks yang khusus S3 Budaya kerja yang sistematik mengikut standard yang ditetapkan. S4 Konsep kekeluargaan dan semangat kerjasama. S4 Konsep pintu terbuka dan perbincangan. S5 Keputusan dibuat atas persetujuan ramai. S6 Kemudahan yang terkini S7 Murid cemerlang UPSR S8 Guru-guru yang berpengalaman memberi bimbingan dan nasihat kepada guru-guru baru | W-Kelemahan (Weakness) W1 Beban kerja yang banyak meliputi kerja-kerja perkeranian, pengurusan dan pembangunan sekolah W2 Terlalu banyak tugas dan tanggungjawab selain daripada mengajar W3 P & P masa pertama kadang-kala terganggu kerana perhimpunan W4 Murid mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan stail pembelajaran kendiri yang diamalkan di sekolah menengah |
O- Peluang (Opportunities) O1 Sokongan pihak sekolah dalam menjalankan segala aktiviti panitia O2 Guru-guru berpeluang menghadiri kursus pemantapan p & p di peringkat daerah atau peringkat negeri O3 Mutu pengajaran guru dapat diperbaiki melalui pemantauan oleh pihak pentadbir | Strategi S-O 1. S1,O1 Guru-guru yang berpengalaman menjalankan program-program yang bermanfaat kepada murid 2. S5, O3 Mutu Pengajaran guru dapat diperbaiki melalui perbincangan dengan pihak pentadbir selepas pemantauan dilakukan. 3. S4, O2 Guru-guru dapat berkongsi pengalaman serta mengadakan kursus dalaman kepada guru-guru lain untuk memperbaiki mutu pengajaran. | Strategi O-W 1. O2, W4 Guru-guru dapat meningkatkan prestasi murid lemah melalui pengetahuan yang diperoleh daripada kursus. 2. O1, W4 Semua murid dapat menikmati kemudahan yang berkaitan dengan p & p contohnya set-set latihan bercetak dengan adanya sokongan dari pihak sekolah. |
C- Ancaman/Cabaran (Threats/Challenge) T1 Murid sederhana jarang membuat latihan kendiri T2 Sebilangan besar murid masih tidak dapat menguasai konsep dan kemahiran asas subjek-subjek tertentu T3 Murid terpengaruh dengan persekitaran sehingga memberi kesan kepada sahsiah dan tumpuan murid kepada akademik | Strategi S-C 1. S8, C2 Guru menggunakan pengetahuan dan pengalaman untuk menarik minat murid untuk memperbaiki prestasi mata pelajaran yang lemah. | Strategi W-C 1. W5, C3 Meningkatkan tumpuan terhadap murid yang mempunyai masalah disiplin dan sahsiah |